BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 1, 2009

Kisah Adik Beradik UPSI

Salam

Dalam kesibukkan study week ini, hari-hari langit menagis seolah-olah tidak tahan dengan ragam manusia di muka bumi ini. Langit mungkin mengerti tentang kehinaan manusia sekarang, langit mungkin mengerti tentang perasaan dan hati manusia yang memang tak dapat di tafsirkan secara literal. Hari-hari katak dok memanggil hujan untuk membasahi muka bumi ini. Uish tiba-tiba teringat dengan bait-bait lirik lagu zaman kanak-kanak iaitu;

‘Katak oh Katak kenapa ko panggil hujan, cam mana aku tak panggil, ular nak makan aku.... lalalala...’

Hmm... pasti ada sesuatu, katak memanggil hujan. Tidak siapa tahu kenapa katak panggil hujan melainkan kita dimomokkan dengan lagu bangau og bangau. Hmm... dalam tangisan langit ini juga banyak perkara yang menimpa aku kebelakangan ini. Aku tak tahu mana salah dan silap aku, sedangkan aku hanya meneruskan kehidupan aku seperti biasa. Aku berusaha untuk menjaga dan mengekalkan hubungan persahabatan aku dengan kawan2 lain. Tapi... ntahlah, cerita demi cerita, macam macam benda yang tidak diingini berlaku. Aku pasrah ja. Sebab aku percaya, setiap yang menimpa kita pasti ada hikmahnya dan ianya juga akan mematangkan hidup kita sebagai mukmin di muka bumi ini.

Teringat dengan kata-kata seorang sahabat;

“Kita ini umpama adik beradik di UPSI, sebagai sebuah keluarga, susah senang bersama, sama-sama mencapai kejayaan”

Uishhh... bestnya dengar kalau semua orang berfikiran gitu. Apabila kita terlalu rapat, maka mudah untuk terasa sama ada dengan kata-kata mahupun dengan perbuatan. Sebabnya, cepat kecil hati dengan tindakan kawan-kawan walaupun bendanya adalah perkara yang kecil.
Langit masih menagis tersedu-sedu diluar, keinginan untuk menulis begitu membuak-buak sekali. Masih bercakap tentang persahabatan di UPSI, aku memang belajar banyak benda dari hubungan yang dikatakan sebagai persahabatan. Sejak mt3x, aku belajar erti persahabatan, siapa kawan, dan siapa lawan. Owh... terlalu rindu zaman mt3x... Awie, Nami and An, Fadzili jugak... skunk semua dah ada life masing-masing, Nami ja mudah aku berjumpa selalu. An and Awie, cita korang susah aku dapatkan. Seolah-olah kehidupan YB. Fuh, Windu gila zaman muda-muda di mt3x dulu. Susah senang bersama, capai kejayaan pon sama-sama.

Tapi, UPSI berbeza.... sangat berbeza, sem 1 aku berjumpa dengan kawan-kawan serumah. Masa tu, x lagi aktif di peringkat universiti. Teman ketika itu ialah, Tamimi. Skunk dah jadi cikgu sekolah di KL. Bangga gak lah aku ngan dia. Dia memang memahami aku. Dan kawan-kawan sekelas, x dilupa juga k.

Sem 2, aku mula mengenali kawan-kawan daripada kos lain. Masa 1st time aku pegi kursus, masa tu lah aku kenal si Iza senget, Hairi YDP skunk, Faiz Mantan MPP, Zeti Anis, Remy, Izlan, Alif and Imran. Masa 2 aku memang innocent sangat and sangat jeles ngn si Faiz Mantan 2... Ye lah, mana tak nya? Dia mudah mesra ngan owg lain, and aku plak takut2 ja. Tapi la nie kawan baik plak ngn dia. Hehehe....

Then sem 3, aku jumpa plak ngan Shahrir, Put,Izi, Cik Tam, Cik Nab, Anis Macho, Bob Kroll and ramai lg lah... Shahrir??? Uishhh, aku x taw lah nak kategorikan dia 2 cam mn? Dulu dah lah benci aku, pas2 aku berjaya wat dia nangis masa nak balik kampung masa MSK ambilan Dis 2007. Hehehe.... mulai hari 2, aku memang rapat ngan dia.

Put and Izi plak, aku kenal ngan Izi dulu lah, dulu tgk dia 2, cam bagus ja, sebab PR dia sangat bagus, pas kenal baru taw, propa je lebih.... ampeh tol. Tapi aku banyak lah balajaq dari dia. Sebab aku suka bantu dia dalam program-program kontroversi dia. Put pulak aku rapat apabila dia jadi jiran aku dulu, Uish bleh dikatakan kami nie AJK mesyuarat tingkap dulu lah kat KHAR dulu. Put nie unik orangnya dan teliti orangnya. Seronok berkawan ngan dia dulu, tapi semuanya berubah apabila dia memegang jawatan di UPSI, banyak benda yang aku wat terasa ngan dia. Tapi x apa lah, aku x kesah pon, and still bantu dia dalam program universiti. Seronok bantu dia selesaikan masalah-masalah yang wujud dalam satu-satu program. Tapi la nie, x taw lah.... dia sangat berubah. Aku pon terpaksa lah menjauhkan diri dari dia walaupun aku taw dia memang seorang yang baik. Aku rindu plak masa zaman-zaman dia x de pape jawatan. Btullah kata owg, manusia akan berubah bila-bila ja.

Then kenal plak si remy, Cik Nab, Cik Tam and kawan-kawan len. Uishhh... Aku sangat hormati si Remy 2, sebab aku suka ngan kerja dia. Sampai la nie, aku try to be like him dalam PR and kerja, tapi masih belajaq lagi. Cik Nab and Cik Tam, hmm diowg nie plak, aku x taw lah nak cakap apa, sebab aku sayang gila kat diowg nie, Cik Nab lah yang bagi semangat kat aku dulu masa aku di cop sebagai haluan kiri universiti dulu. Cik Tam plak banyak ajar aku jadi ASM and oleh kerana warna kulit kami sama, terus lekat akak aku. Hehehe.

Then aku kenal sape lagi erk, hah, aku kenal si Azrul, dak Johor yang mmg innocent. Dia nie wat aku teringat kat member aku awie. Amat mudah untuk berkawan ngan dia, dia seorang pendengar yang baik. Hmm... banyak cita best dari dia nie dr Kukup nie. Banyak gak dia tolong aku. Aku suka bila dia kawan ngan si Azlah. Sebab diowg mmg sepadan. Hehehe...Then, aku kenal si Suiz and Ina plak. Si suiz nie mula-mula x suka sebab, belagak, maybe dah tua kot. Tapi pas dah kenal sronok plak, dia nie pon banyak cerita jugak, banyak pengalaman jugaklah, yang best pasal dia nie, mulut dia bagai senapang lazer nya, walopun kawan-kawan lain sering terasa ngan dia, tapi x pe, sebab dia nie boleh dimaapkan. Satu ja unik pasal dia nie, bila dah melazer owg, dia akan muhasabah diri dia ngan aku. Masa 2 lah aku nak tegelak kan dia. Ada hati perut jugak dia nie. Hihihi. Iena plak. Minah nie plak, aku x knl sangat, tapi bleh rapat sejak program si Izi di Kota tinggi. Dia nie sensitip owgnya, tapi yang aku suka cara dia, dia nie memang berani. Ya Allah, bayangkan dia leh turun sungai samak, 3 4 pagi sowg2. Perghhh memang salute lah...

Then aku kenal ngan si Helmi, Emy skunk and Dora. Helmi nie rajin owgnya, susah nk jadi macam dia. Ntahlah, dia nie pon sama, seorang pendegar yang baik. Emy skunk plak, dulu dia nie anak buah aku dalam Perkasa. Masa 2, dia nie kira over as jerit jugak lah, tapi skunk rapat plak. Aku doakanlah dia jadi menantu cik timah 2. Hehehe, Jangan marah erk... Dia nie pon mudah terasa and sangat sensitip owgnya, bagi kerja kat dia, sumenya jalan.

Hah, kemudian cik akak Dora lah, yang mak cik mak cik 2, dulu masa dia anjurkan majlis tilawah 2, aku x suka dia nie, sebab banyak sangat masalah, tapi skunk jadi rapat sebab dia nie nak besaing ngan aku tuk dapatkan anugerah Naib Canselor. Hehe... sronok kawan ngan dia nie, banyak experience yang ak peroleh daripada dia. Dora aku suka kawan ngn ko. Pas2, si suhaimi Shabullah, Bob Krol, diowg nie plak nampak ja garang, tapi ampeh, jiwa halus. Hihihi. Aku layan kan aje. Sronok2...

Then aku kenal ngan sowg dak nie, Md Shah plak. Uishhh, dia taw kisah labu labi 2... dia nie mmg terlalu baek tuk aku ceritakan. Kalau aku nak abang kandung, cam dia lah karekter yang aku inginkan. Dia memang slalu bagi aku penyelesaian masalah. Aku x taw lah nk ucap thx kat dia cam mn. Then dia jugak banyak ajar aku psl kehidupan nie. Sronok sangat kenal ngn dia nie. Then Anis Macho, Kak kasya. 2 owg nie aku jd rapat masa ktowg g lepak kat mamak ngn Md Shah. Anis nie, dia nie pon unik owgnya, nampak macho, tp jiwa dia halus. Kak Kasya plak, aku cemburu ngan PR dia and kepimpinan dia. Dia jenis yang suka mengajar aku.

Hmmm... Muhammad Fadhirul. Uishhh, dia nie aku kenal pon setahun yang lepas. Degil owgnya, tapi yang wat aku suka kawan ngan dia, dia nie muka blurr ja slalu. Dia nie unik jugaklah sebab, hobi dia suka bela kambing. Aku dah rancang ngan dia 10 tahun akan datang nak develop penternakan kambing secara besar-besaran di Malaysia. Doakan je lah k. Dia leh jd business partner aku. Hehehe. Pasal kambing, kowg bleh tny dia, dia memang pakar. Aku harap dia nie x down semangat. Sebab selalu lemah semangat nak study. Aku doakan dia berjaya kelak.

Fuh, then si raziq plak. Aku x sangka dia nie seorang yang berusaha and aku memag salute kerja dia nie. Kalau aku jd dia pon, memang x reti nak wat kije macam dia. Memang bagus kije dia nie. Aku doakan ja lah dia nie cepat kawin ngan si Ila 2. Hehehe. Aku taw satu hari nanti dia akan jd YB Simpang Renggam. Kita doakan aje. Pas2, shumi, daus and murni. Diowng nie, aku kenal g2, ja. Tapi murni si neneq 2 pla sejak akhir2 nie jd rapat plak. Dah ar junior aku, prangai dia mmg mcm mak cik2,mcm Dora jugak tp Usatazah yew. Hahaha. Shumi and Daus plak diowg nie bagi aku masih bergantungan pada owg len. Tapi best lah kawan ngn diowg sume.

Hampir magrib nie.... Ya Allah... hah, last kali sowg lagi, Asmaq, aku and si Dora yang bagi nama Sally, hah, lekat sampai la nie. Hmm... dia nie badan ja besaq tapi hati kecik. Ktowg suka sakat dia. Tapi dia memang best, sporting and cool sepanjang masa.

Fuh panjang cita aku kali ini. Ini lah cita tentang adik beradik kat UPSI. Aku sayang kat kowg sume. Hope kowg x lupakan aku k. Hah, tuk dak kelas, dak2 akaun, kowg jgn makan hati plak. Ada kisah kowg plak nnT ngan aku. Hahaha. Aku ingin mintak maaf lah kat sume owg, kalau ada salah n silap sepanjang aku berada di UPSI k. Good Luck 4 Final Exam. Yang aku x sebut nama 2, jangan kecik hati k. Ssh nak ingat dalam tempoh terdekat nie. hihihi.

Mahgrib dulu k. Assalamualaikum!!!

Achit kata: Sekali Bersahabat, Selamanya Bersahabat....

4 comments:

matrock_opie said...

wah..muke xbersalah pon naik dlm blog nih..hukhukhuk
Ari ni mmg mencemar duli btul la,blum ada dlm sejarah kturunan kite kene mcm ni..

adehhh,malu weh ngan jiran tetangga..haha...pengalaman2

ezzaFarEezaShahRizaL said...

chewah3,,bes2 cite neh,,sm lorr,,cdey plak bla pk2 da nk abes sem ni,,pasni xdep da senior2 yg bes cm abg rashid n sume,,pape pom,,mokcik ke neneq ke,,tu xpntg,,yg pnting sy cun,,ahaks~

eMy said...

terharunya ht bl membaca tajuk ni....lepas ni ntah akan ada lg ke tak adk beradik ni....bersama ngan korang sume wat aku lupa masalah yg menimpa aku...aku rasa hepy je walaupun sbnrnye aku menanggung masalah yg agak berat pada masa tu...korang sume sentiasa wat aku tersenyum dan juga mengajar aku bagaimn utk menghargai sebuah persahabatan...u plak rashid byk ajar aku mcm mn nak handle persembahan...ia amat membantu aku dlm melaksanakan tanggungjawab aku...bg aku masa2 bersama ngan korang amat berharga dan tidak ada galang gantinya di mana2 pun...sedihnyerrrrrrr.....

sally said...

ya allAh....mnangis sally bc apa yg abg Rashid tlis nie...nsib Baik sally diiktiraf sbgai adik bradik..kalu tak mmg siap la abg..huhuu....apapun sally nak ucap trima ksih kat abg krn bNyk bg tnjuk ajaR kpd sally...dan skaligus nama nie....Sally akan ingat sampai bila2 hbgan kita semua nie...sekali bersahabat selamanya bersahabat...